Novinky v léčbě - parodontologie

30.01.2014

MUDr. Aleš Váňa byl ve vysílání pořadu Sama doma, kde odpovídal na dotazy týkající se paradentózy.

Podle velkého množství dotazů je paradentóza rozšířený problém, který se týká všech věkových kategorií.

Jedná se o bakteriální onemocnění závěsného aparátu zubů, jehož charakteristickým znakem je krvácení dásní, bolestivost, začínající viklavost a rozestupující se zuby. Na RTG snímku, který Dr. Váňa přinesl, bylo vidět rozmělnění kosti a místa pro vznik hnisavých ložisek kolem zubů.

Nejdůležitější prevencí je návštěva zubního lékaře, jenž provede jemnou sondáž paradontálních kapes. Novinkou, kterou MUDr. Váňa v AV Detal provádí, je DNA test paradontálních patogenů. A potom je potřeba přerušit začarovaný kruh, kdy dásně bolí a krvácejí – nechceme čistit – vzniká zubní kámen – bakterie – destrukce kosti. Tady nastupuje dentální hygiena, tedy odstranění zubního kamene a zubního plaku ultrazvukem. Zbytek už je na nás, jak dodržujeme hygienické návyky.

V našem vybavení by kromě kartáčku neměly chybět mezizubní kartáčky a nit. Jak dobře si čistíme zuby, pomůže odhalit plakový indikátor: obarví špatně odstraněny plak, vzbudí zájem o naše zuby a ukáže místa, která nejsou dobře vyčištěna. Jak MUDr. Váňa zdůraznil, ani při paradentóze není potřeba zuby trhat, ale je možné je rekonstruovat pomocí záchovných dlah.

Podívejte se na celý rozhovor na téma paradontologie.

archiv článků »