Paradentóza

Konzultace pobíhá se zkušeným parodontologem MUDr. Alešem Váňou.

Objednejte se nyní.

Parodontologie

Odvětví stomatologie, zabývající se léčbou a prevencí parodontitidy (lidově paradentózy).

Paradentóza a její příčiny

Stále se hodně lidí domnívá, že paradentóza je způsobená dědičností. Není tomu tak. Většina případů tohoto onemocnění vzniká vlivem špatné ústní hygieny. Jejími možnými projevy jsou: zápach z úst, zarudlá krvácivá dáseň, vytváření neestetických „černých trojúhelníčků“ v mezizubním prostoru, viklavost, změna polohy zubů. Spektrum projevů je závislé na stadiu onemocnění.

Paradentóza - jejím charakteristickým pochodem je destrukce kosti, ve které je zub ukotven. Při úbytku kosti vzniká mezi zubem a měkkou tkání kapsa (parodontální chobot), kde se hromadí zubní povlak a zubní kámen s množstvím patogenních bakterií.

Paradentóza - chybějící kost

Paradentóza - prevence

Je to jednoduché. Pro prevenci paradentózy má rozhodující význam správná ústní hygiena, její nácvik je v kompetenci naší dentální hygienistky Jaroslavy Skuhrovcové, ke které klient dochází minimálně dvakrát ročně.

Paradentóza - léčba

Léčba je jednak konzervativní, jednak chirurgická. Pod pojmem konzervativní terapie paradentózy se rozumí zejména hygienická instruktáž a odstranění zubního kamene.

Zubní kámen je zmineralizovaný zubní povlak, jako rezervoár infekce udržuje paradentózu v aktivitě. Vyskytuje se jak nad okrajem, tak i pod okrajem dásně, v parodontálních kapsách. Zubní kámen je odstranitelný pouze speciálními nástroji a ultrazvukem, nikoliv zubním kartáčkem.

K chirurgické terapii paradentózy se uchylujeme tehdy, nemá-li konzervativní léčba potřebný efekt, čili zejména v pokročilých stadiích paradentózy. Chirurgický postup umožňuje např. odstranit zubní kámen z míst, která jsou jinak nepřístupná – hluboké parodontální choboty nereagující na konzervativní léčbu.